Let op: de inhoud van de berichten weerspiegelt de situatie zoals ze op het ogenblik van publicatie van toepassing was. Het is dus mogelijk dat sommige berichten ondertussen verouderd zijn.

Ritsen verplicht vanaf 1 maart

op .

Ritsen

Het ritsbesluit: Ritsen wordt een formele gedragsregel; de mogelijkheid om de pechstrookstrook te gebruiken wordt verduidelijkt; en enkele andere aanpassingen.

De pechstrook wordt opgenomen in de definities in de wegcode. Prioritaire voertuigen, personen op weg naar een incident op de autosnelweg en takelwagens mogen op de pechstrook rijden. De laatste twee categorieën moeten één of twee oranjegele knipperlichten gebruiken terwijl ze op de pechstrook rijden. Het voertuigtechnische reglement wordt aangevuld met de mogelijkheid om deze voertuigen met één of twee oranjegele knipperlichten uit te rusten.

Het openbaar vervoer krijgt nu ook toegang tot straten die uitsluitend bestemd zijn voor plaatselijk verkeer.

Het ritsen wordt opgelegd op plaatsen waar één rijstrook ophoudt: de bestuurder moet tot vlak voor de versmalling op zijn rijstrook blijven rijden, om vervolgens in te voegen op de aangrenzende verder lopende rijstrook. De bestuurders die op die verder lopende rijstrook aan het rijden zijn, moeten om de beurt een bestuurder laten invoegen.

Met een nieuw onderbord kunnen parkeerplaatsen voortaan voorbehouden worden voor elektrische voertuigen.

Aan een driewielige bromfiets met een maximumsnelheid van meer dan 25 km/u en aan een lichte vierwieler mag nu ook een aanhangwagen gekoppeld worden.

Het verbodsbord voor parkeren (E1) en dat voor stilstaan en parkeren (E3) kan aangevuld worden met een onderbord waardoor het verbod slechts op bepaalde voertuigcategorieën slaat.

De aanpassingen gelden vanaf 1 maart 2014. De aangepaste wegcode is reeds te vinden in de downloadsectie.

Bron: BS 13/02/2014 – aanpassings-KB van 29 januari 2014 en aanpassings-MB van 29 januari 2014