PDA

Volledige versie bekijken : quad rijbewijs B

ministry
25 mei 2005, 09:56
hoi iedereen

ik ben naar een winkel geweest met als doel een quad te kopen diene mens zegt me je mag met een rijbewijs B een quad ongeacht het aantal CC besturen op de openbare weg mits papieren en verzekering enz dus ik na de rijkswacht en die manekes ginder zeggen dat je dus een motto rijbewijs moet hebben mijn vraag is simpel mag ik met men rijbewijs B van 96 rijden met een quad op de openbare weg en hoe schrijf ik dat in en tot hoeveel CC mag ik gaan enz en kan ik dat inschrijven als wagen ?

dank bij voorbaat

Ivan Bruggeman
25 mei 2005, 11:06
Vooreest moet er bepaald worden omwelke categorie het gaat. Een quad kan een bromfiets zijn, een vierwieler met motor of een landbouwvoertuig.

Hiervoor zijn volgende zaken belangrijk (zaken die ik zou moeten weten om een gepast antwoord te kunnen geven) :

- Max. snelheid dat het voertuig kan halen,
- Max. vermogen
- Eigen massa

Betreffende het rijbewijs

Bromfiets klasse B > Cat. A3

Wettelijke basis :

K.B. 23/03/1998 – Art 2§1.1°

Categorie A3 : bromfietsen.

Aan de voertuigen van deze categorie mag een aanhangwagen gekoppeld worden, behalve als het gaat om een bromfiets met drie of vier wielen

Uitzondering : geboren voor 15-02-1969 > geen rijbewijs

Vierwieler met motor > Cat. B

K.B. 23/03/1998 – Art 2§1.1°

Categorie B:

[list] auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;
samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. [/list:u]De drie- en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie;

Landbouwvoertuigen > B of C (Afhankelijk van hun M.T.M.)

K.B. 23/03/1998 – Art 2§3

Motorvoertuigen die rijden op de openbare weg en die niet behoren tot één van de categorieën of subcategorieën gedefinieerd in de §§ 1 en 2, zoals het verrijdbare landbouw- of bedrijfsmaterieel, worden ingedeeld bij de categorie B of C of de subcategorie C1 naargelang hun maximale toegelaten massa.

Uitzondering :

Geboren voor 01/10/1982 > geen rijbewijs
Weg hoeve-veld > Rijgetuigschrift voor landbouwtractor

spidey
30 mei 2005, 21:28
wat als ge u voorlopig rijbewijs B hebt ... moogde dan met een quad ingeschreven als 4 wieler met motor rijden?

greetz

spidey
30 mei 2005, 21:44
model 2 uiteraard!! (zonder begeleider)