PDA

Volledige versie bekijken : Rijbewijs voor het besturen van een voertuig voor traag vervoer

Stockmans
1 juni 2010, 13:49
Geachte,

Al enige tijd zit ik met de bemerking op het feit dat het algemeen aangenomen wordt geen rijbewijs nodig te hebben voor het besturen van een aixam of ander traag rijdend voertuig.

Ik vind niet direct een antwoord in UGA verkeerscode of op jullie forum 'reeds gestelde vragen'.

Vraag: heb je een rijbewijs "eender welk type" nodig voor het besturen van bv een aixam.

Volgens mij kan dit niet anders, je moet toch kennis hebben van de verkeerswetgeving.
Voor een bromfiets klasse b heb en een rb nodig en voor een voertuig, welk even snel kan rijden en dan nog op de rijbaan, zou je geen rijbewijs nodig hebben?

Alvast bedankt voor jullie opzoekingen,

Tom84
1 juni 2010, 14:06
Voertuigen voor traag vervoer
o bestuurder geboren vóór 1/10/82
geen rijbewijs
o bestuurder geboren na 30/9/82 :
- B, C1, C naargelang MTM
- B+E, C1+E, C+E naargelang MTM
van de aanhangwagen

WAGENTJE TYPE « LIGIER »
Kan zijn : (*)
voertuig voor traag vervoer
lichte vierwieler
zware vierwieler
(*) zie inschrijvingscertificaat van het voertuig.

Vierwieler met lichte motor (vierwieler met cilinderinhoud
minder of gelijk aan 50cm3 en een snelheid minder of gelijk aan 45km/h) = Cat A3

Vierwieler met zware motor (ander voertuig dan
een lichte vierwieler met een ledige massa kleiner of gelijk aan 400 kg of 550 kg voor voertuigen gebruikt voor het goederenvervoer en met een vermogen kleiner of gelijk aan 15kW) = Cat B

zie www.mobilit.fgov.be

Johan Casier
1 juni 2010, 18:26
Ik probeer het heel duidelijk te stellen ...

Ofwel wordt dergelijk voertuig als 'trage auto' ingeschreven.
Het voertuig wordt daarbij (uiteraard) voorzien van een kentekenplaat.
Deze voertuigen vallen onder de noemer 'voertuig voor traag vervoer' en dus geldt hier ook de vrijstelling inzake het rijbewijs wanneer men geboren is vóór 01/10/1982. Is men later geboren, dan is een rijbewijs cat. B vereist.

Ofwel valt dergelijk voertuig onder de noemer 'vierwielige bromfiets klasse B'.
Bestuurders geboren uiterlijk op 14/02/1961 zijn vrijgesteld van het rijbewijs cat. A3.