PDA

Volledige versie bekijken : Traagvervoer,

jerry_8850
18 oktober 2010, 18:37
Hallo,
Hopelijk kunnen jullie me beetje meer info geven,

Heb een tweedehandse dieplader gekocht die ingeschreven was als snel verkeer,
Bij mij komt hij gewoon achter een landbouwtractor dus traagvervoer.
Dus dacht ik de dieplader te laten inschrijven als traagvervoer maar dit zo sinds enkele maanden niet meer gaan. weet hier iemand iets meer over ?

Dus zou ik hem moeten inschrijven als snelverkeer met Q plaat en jaarlijkse controle,
maar nu vraag ik me af,
ik ben van voor 1982 dus heb geen rijbewijs nodig of B is voldoende voor met de tractor te rijden,zelfs ook niet als het niks te maken heeft met landbouwdoeleinde?
Maar blijft dit ook gelden als ik een snelverkeers aanhangwagen trek ?? met men tractor traagvervoer.

Laat maar horen ! Hartelijk dank alvast.

Johan Casier
19 oktober 2010, 09:40
Welkom.

Een dieplader dient ook gehomologeerd te zijn, er is dus een type-goedkeuring voorhanden en het voertuig is voorzien van een gelijkvormigheidsattest. Dit gelijkvormigheidsattest toont aan dat het voertuig volledig conform is aan de type-goedkeuring.
De verbouwing tot voertuig voor traag vervoer zal moeten gebeuren met het akkoord van de constructeur of zijn gemachtigde. Dit akkoord kan er pas zijn wanneer de constructeur tevens over een type-goedkeuring beschikt voor een dergelijke aanhangwagen als voertuig voor traag vervoer.
Indien dit alles niet het geval is, dan biedt de keuring als alleenstaand geval (mogelijks) de oplossing. Meer info hieromtrent kan je bekomen bij de keuring.

Het kan eigenlijk ook niet de bedoeling zijn om met een 'gemengde' sleep (= trekkend voertuig met aanhangwagen/oplegger) te gaan rijden.

Indien een dergelijke sleep dan toch in het verkeer gebracht wordt, dan blijft het eigenlijk een voertuig voor traag vervoer - zie artikel 1 (http://www.wegcode.be/wetteksten/selectie/tech/115-art1#p1n) van het KB 15/03/1968 :

§2. Definities:
Voor de toepassing van dit koninklijk besluit wordt, behoudens andersluidende bepalingen, verstaan onder :

75. "voertuig voor traag vervoer" :

elk motorvoertuig dat, wegens zijn constructie en oorsprong, een nominale maximumsnelheid van ten hoogste 40 km/h kan bereiken. Elke verbouwing die voor gevolg heeft dat deze maximumsnelheid kan worden overschreden, ontneemt aan dergelijk voertuig zijn hoedanigheid van voertuig voor traag vervoer,
elke aanhangwagen die uitsluitend door de in punt 1 bedoelde voertuigen wordt getrokken;

De landbouwtractor valt onder de definitie van punt 1, de dieplader niet (is geen motorvoertuig). Over punt 2 kan gediscussieerd worden ('uitsluitend'), maar dit doet mijn inziens niets meer ter zake.

Wat het rijbewijs betreft, de normale bepalingen zijn van toepassing.
Vermits je geboren bent vóór 01/12/1982, kan je genieten van de vrijstelling voor het rijbewijs - zie artikel 4.12° (http://www.wegcode.be/secties/kb/kb-230398/624-t3hs1) van het KB 23/03/1998 :

Zijn ontslagen van de verplichting houder te zijn van een rijbewijs en het bij zich te hebben :

12° de bestuurders, geboren vóór 1 oktober 1982 en de bestuurders die aan de voorwaarden van artikel 3 (http://wegcode.be/forum/#art3) niet beantwoorden, van voertuigen van de categorie G en van voertuigen van traag vervoer omschreven in artikel 1, § 2, 75 (http://wegcode.be/wetteksten/selectie/tech/115-art1#art1p2.75) van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;
Bestuurders die geboren zijn vanaf 01/10/1982, dienen over een rijbewijs te beschikken.
Gelet op het feit dat het hier om activiteiten gaat dewelke geen uitstaans hebben met land-, tuin- of bosbouw, is een rijbewijs vereist overeenkomstig de maximaal toegelaten massa van de sleep. Dit zal hier een cat. C+E zijn - zie artikel 2 (http://www.wegcode.be/secties/kb/kb-230398/625-t2) van het KB 23/03/1998.

jerry_8850
19 oktober 2010, 13:32
Hallo,
De dieplader heeft alle nodige documenten en pvg nummer maar dit is enkel voor gewoon snel verkeer, dus ik kan hem gewoon terug laten inschrijven als snelverkeer.
Tot over een aantal maanden zou het ook gelukt hebben om ze inteschrijven als traagvervoer met het zelfde pvg nummer.
constructeur heeft geen pvg nummer voor traagvervoer.

Dus laat ik de dieplader gewoon terug inschrijven zoals het hoort snelverkeer,maar dan zit ik met de vraag,dat ik dan met mijn rijbewijs nog in orde ben,

Tis dus niet dat ze dan kunnen zeggen jij moet hier een Ce rijbewijs voor hebben om dat uw aanhanger snelverkeer is ??
Het trekkend voertuig is een landbouwtractor traagverkeer.

Johan Casier
19 oktober 2010, 22:13
Zoals ik reeds aangaf, vermits je geboren bent vóór 01/10/1982 ben je vrijgesteld voor het rijbewijs. De landbouwtractor is een motorvoertuig dat ressorteert onder de noemer 'voertuig voor traag vervoer'.

jerry_8850
20 oktober 2010, 18:01
Bedankt voor de info !
Zal nog van pas komen als ze me op de weg controleren.