Let op: de inhoud van de berichten weerspiegelt de situatie zoals ze op het ogenblik van publicatie van toepassing was. Het is dus mogelijk dat sommige berichten ondertussen verouderd zijn.

Update tuningvoorschriften personenwagens

op .

Powered by Polinfo
Wie zijn auto wil tunen, zal vanaf 1 mei 2010 moeten teruggrijpen naar de ministeriële omzendbrief van 12 maart 2010 om te weten welke verbouwingen zijn toegelaten. Staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe, verwijst in de nieuwe brief naar de EG-goedkeuringsprincipes die recent in het technisch reglement voor voertuigen werden ingevoerd.

Autotuning

Tuners, keuringsinstellingen en politiediensten krijgen voortaan via een omzendbrief van 12 maart 2010 duidelijkheid over de kleine verbouwingen die zijn toegelaten aan voertuigen van de categorie M1 (personenwagens met minder dan 8 zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend). De brief vervangt de huidige omzendbrief van 18 april 2006.

De opgesomde tuningingrepen zijn echter nagenoeg ongewijzigd gebleven. Tuners zullen er alleen moeten op letten dat de folie die ze aanbrengen op de achterruit en achterste zijruiten een maximale reflectiegraad heeft van 25%. Dit was voorheen nog 15%.

Basiskader verbouwing

Schouppe heeft voornamelijk de bedoeling gehad om het wettelijke tuningkader in overeenstemming te brengen met de EG-goedkeuringsprincipes voor voertuigen die door het KB van 14 april 2009 zijn opgenomen in het technische reglement voor voertuigen.
Als basisprincipe geldt nu dat het verboden is om een voertuig van de categorieën M, N, O, T, C, R en S in het verkeer te brengen wanneer het niet volledig overeenstemt met het goedkeuringscertificaat. Dit certificaat geeft aan dat een voertuig (of onderdeel) voldoet aan de technische eisen voor voertuigen.
Elke grote verbouwing (bijvoorbeeld ter hoogte van de stuurinrichting of het ophangingsysteem) waardoor het voertuig niet meer overeenstemt met het goedkeuringscertificaat, wordt bekrachtigd met een afwijking ervan. Zijn de verbouwingen uitgevoerd door een derde (niet de constructeur of zijn gemachtigde) dan wordt de aanvraag alleen in aanmerking genomen wanneer de constructeur met de verbouwing instemt.
Bij tuning gaat het echter over kleinere verbouwingen om de look van een wagen te veranderen. De omzendbrief somt de ingrepen op die niet als grote verbouwing worden aanzien en waarvoor dus geen akkoord nodig is van de constructeur.

In werking…

De omzendbrief treedt in werking op 1 mei 2010. De omzendbrief van 18 april 2006 wordt opgeheven.

Auteur: Laure Lemmens