D10
D12
D14
Een uitgebreider overzicht van de wijzigingen voor voetgangers vindt u hier .
Ook voor fietsers verandert er heel wat.
R12
R13
D8
D10
D12
D14
Een uitgebreider overzicht van de wijzigingen voor fietsers vindt u hier .
D16
Een uitgebreider overzicht van de wijzigingen voor ruiters vindt u hier .
Voor motorrijders verandert er vrij veel.
Een uitgebreider overzicht van de wijzigingen voor motorrijders vindt u hier .
Dit zijn enkele van de voornaamste wijzigingen waarmee automobilisten rekening mee moeten houden zodra de Code van de openbare weg van kracht wordt:
Een uitgebreider overzicht van de wijzigingen voor automobilisten vindt u hier .
Bovenop de wijzigingen voor automobilisten moeten vrachtwagenbestuurders onder andere ook rekening houden met het volgende:
Ook vrachtwagenchauffeurs moeten voortaan, op wegen met een snelheidslimiet hoger dan 50 km/u, een volgafstand respecteren die overeenkomt met ten minste twee seconden. Voor hen vervangt dit de 50-meterregel, behalve in het Waals Gewest, waar beide regels zullen gelden. Sommige gewesten hanteren nog bijkomende regels voor volgafstand ter bescherming van bruggen.
In het Waals Gewest geldt binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 40 km/u voor voertuigen en slepen met een MTM groter dan 7,5 ton.
Een sticker achterop de vrachtwagen, die de maximale snelheid aangeeft waarmee dat voertuig mag rijden, is niet langer verplicht.
Een uitgebreider overzicht van de wijzigingen voor vrachtwagenchauffeurs vindt u.
Zowat alle verkeersborden veranderen lichtjes van uitzicht. De belangrijkste verschillen met de huidige verkeersborden zijn:
Er komt echter ook een reeks nieuwe verkeersborden bij. De meeste daarvan zijn nieuwe gevaarsborden. Diezelfde gevaren kunnen momenteel op een onderbord bij het algemeen gevaarsbord (A51) worden aangeduid. Het gevaar is dus niet nieuw, maar voor enkele van de meest voorkomende combinaties van A51 met een onderbord wordt een specifiek gevaarsbord ingevoerd.
Deze borden mogen gebruikt worden op een vaste paal, op een lichtbord boven de rijbaan of tijdelijk geplaatst worden door hulpdiensten, naargelang de voorschriften van de gewesten.
Gevaarsborden | |
A8 |
Zachte berm |
A16 |
IJzel of sneeuw |
A18 |
Mist |
A24 |
Plaats waar veel ruiters komen |
A34 |
Ongeval |
A52 |
Spoorvorming |
A53 |
Verzinkbare paaltjes |
Verbodsborden | |
C30 |
Verboden toegang voor voertuigen die een kampeeraanhangwagen trekken |
C31 |
Verboden toegang voor kampeerwagens |
Gebodsborden | |
D8 |
Einde fietspad |
D10 |
Einde van het deel van de openbare weg verplicht voor voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A |
D12 |
Einde van het deel van de openbare weg verplicht voor voetgangers en fietsers |
D14 |
Einde van het deel van de openbare weg verplicht voor voetgangers |
D17 |
Verplicht gebruik van de dimlichten |
D18 |
Einde van het verplicht gebruik van de dimlichten, onverminderd artikel 44 |
Verkeersborden met bijzondere voorschriften | |
R12 |
Begin van een niet-verplicht fietspad |
R13 |
Einde van een niet-verplicht fietspad |
R37 |
Begin van de werken Opmerking: Hoewel dit bord is ondergebracht bij de ‘Verkeersborden met bijzondere voorschriften’, zijn hier geen verkeersregels aan verbonden. |
Onderborden | |
M20 |
Parkeren op de rijbaan, voor motorfietsen, voor fietsen, voor voortbewegingstoestellen, of voor bromfietsen, afhankelijk van het symbool of symbolen die op het onderbord zijn aangebracht (voorbeeld) |
M21 |
Parkeerstrook inbegrepen Betekenis: Met dit onderbord kan bijvoorbeeld een parkeerreglementering die anders enkel op de rijbaan geldt ook op de parkeerstrook worden opgelegd. |
Meer informatie over de verkeersborden vindt u op https://www.wegcode.be/nl/code-van-de-openbare-weg/verkeersborden.
Ja, die zijn er. De meeste huidige verkeersborden mogen behouden blijven tot 1 januari 2045, maar nemen op 1 september 2026 wel de betekenis uit de Code van de openbare weg over. Doorgaans blijft de betekenis van de verkeersborden hetzelfde, maar enkele borden veranderen lichtjes van betekenis:
A5 waarschuwt niet langer voor een ‘steile helling’, maar voor een ‘gevaarlijke helling’.
A13 waarschuwt niet langer voor ‘een uitholling overdwars of ezelsrug’ maar voor ‘een wegdek in slechte staat’.
Bij C35 en C39 wordt het voortaan ook verboden om een motorfiets links in te halen.
De verkeersborden D11 en D13 (nieuw code D13 en D15) slaan voortaan op een deel van de openbare weg in plaats van op een weg.
Enkele verkeersborden zijn niet overgenomen in de nieuwe Code van de openbare weg en zullen bijgevolg op termijn uit het straatbeeld verdwijnen.
A29. Doortocht van vee.
In plaats daarvan mag het symbool op het verkeersbord A27 aangepast worden naargelang de beoogde diersoort. Dit verkeersbord zal dus niet echt verdwijnen maar verandert enkel van code.
E5. Parkeerverbod van de 1e tot de 15e van de maand.
E7. Parkeerverbod van de 16e tot het einde van de maand.
E11. Halfmaandelijks parkeren in gans de bebouwde kom.
Deze drie verkeersborden verliezen onmiddellijk hun betekenis bij de inwerkingtreding. De wegbeheerder kan evenwel een vergelijkbare regeling uitwerken op een onderbord.
Bovendien is er ook een maatregel genomen om het aantal verkeersborden op autosnelwegen te beperken. Bestuurders die een autosnelweg oprijden moeten voortaan voorrang verlenen aan de bestuurders op de hoofdrijbaan. Dat was al zo omdat die voorrang aangeduid werd. Door er een verkeersregel van te maken mogen de verkeersborden B1 die nu op het einde van elke oprit naar een autosnelweg staan, weggehaald worden.
Naast de reeds bestaande onderbroken gele rijbaanrandmarkering, waarlangs het parkeren op de rijbaan verboden is, komt er ook een doorlopende gele rijbaanrandmarkering, waarlangs het stilstaan en parkeren op de rijbaan verboden is.
![]() |
![]() |
Parkeren op de rijbaan verboden | Stilstaan en parkeren op de rijbaan verboden |
Ook nieuw is de zigzagmarkering. Deze duidt de plaats aan die voorbehouden is voor het stilstaan. Parkeren is er verboden. Het woord ‘BUS’ kan worden toegevoegd om aan te geven dat het om een bushalte gaat.
Het onderscheid tussen de busstrook en de bijzondere overrijdbare bedding verdwijnt. Dit heeft gevolgen voor de wegmarkering. De nieuwe busbanen, zoals ze in de Code van de openbare weg worden genoemd, krijgen standaard een doorlopende markering als afbakening. Deze markering kan plaatselijk onderbroken worden. Ter hoogte van deze onderbroken markering mag de busbaan gebruikt worden om voor te sorteren voor het afslaan.
Voortaan mogen alle tijdelijke wegmarkeringen, meestal gebruikt bij wegenwerken, in oranje-geel worden uitgevoerd, dus ook zebrapaden, fietspaden enz. Onder de wegcode mochten enkel de rijstrookmarkeringen in oranje worden uitgevoerd. De kleur kan dus ook een beetje veranderen, hoewel er al langer geel werd gebruikt in plaats van oranje.
Ja, en dit betreft een van de meest complexe wijzigingen, waarvoor we u graag naar het aparte overzichtsdocument verwijzen dat hiervoor is opgesteld. Dat overzicht vindt u hier.
Een van de meest opvallende wijzigingen betreft de maximumsnelheid in erven in het Vlaams Gewest. Dit wordt ‘stapvoets’. In de andere gewesten blijft het 20 km/u.
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen gebruikers van gemotoriseerde voortbewegingstoestellen niet sneller dan 20 km/u mogen rijden. Dat vereist extra aandacht, want veel van die toestellen zijn begrensd op 25 km/u (wat het maximum is waarop ze begrensd moeten zijn).
Ook inzake de parkeerregels zijn er heel wat wijzigingen, waarvoor we u graag naar het aparte overzichtsdocument verwijzen dat hiervoor is opgesteld. Dat overzicht vindt u hier.
Dit zijn enkele van de meest opvallende wijzigingen:
M13 |
Herhaling van de reglementering Het aantal betrokken parkeerplaatsen kan op de pijl aangeduid zijn. |
M15 |
De richting van de pijl of pijlen duidt aan waar de reglementering van toepassing is |
M20 |
Parkeren op de rijbaan, voor motorfietsen, voor fietsen, voor voortbewegingstoestellen, of voor bromfietsen, afhankelijk van het symbool of symbolen die op het onderbord zijn aangebracht (voorbeeld) |
M21 |
Parkeerstrook inbegrepen |
Kortom, de beperkte parkeertijd geldt voortaan voor:
Brussels Hoofdstedelijk Gewest | Vlaams Gewest | Waals Gewest | |
Personen met een gemeentelijke parkeerkaart | V | _ | V |
Voertuigen gebruikt door personen met een handicap | V | _ | _ |
Voertuigen geparkeerd voor de inrij van eigendommen | V | _ | _ |
Nogmaals, dit betreft een algemene regel waarvan afgeweken kan worden.
Deze beperkingen zijn dezelfde als voorheen en als in het Vlaams Gewest. Enkel het gebruik van de parkeerschijf om dit te controleren is nieuw.
Verkeersovertredingen zijn ingedeeld in vier graden. Aan elk van deze graden zijn bedragen gekoppeld voor de onmiddellijke inning, de minnelijke schikking en de boetes. De hoogte van de bedragen staat los van de invoering van de Code van de openbare weg.
Neen, maar het is wel zo dat iedere weggebruiker verondersteld wordt om het verkeersreglement te kennen. Dat verandert uiteraard niet als de Code van de openbare weg van kracht wordt. Naast de informatiecampagnes zullen de nieuwe regels ook worden uitgelegd op de website van het Vias Institute.
Ja. Vindt uw examen plaats vóór de Code van de openbare weg van kracht wordt, dan zullen de vragen betrekking hebben op het huidige verkeersreglement. Vanaf de dag dat de Code van de openbare weg van kracht is, moeten de antwoorden in principe in overeenstemming zijn met de nieuwe regelgeving. Het spreekt voor zich dat dit een stevige uitdaging zal vormen voor de examencentra, maar Vias institute en de FOD Mobiliteit & Vervoer staan klaar om hen hierbij te helpen.
Momenteel vindt u al veel informatie over de Code van de openbare weg op deze website: https://www.wegcode.be/nl/code-van-de-openbare-weg. Die info zal in de aanloop naar de invoering van de Code van de openbare weg voortdurend worden aangevuld. Zo wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan overzichten van de geplande wijzigingen per type weggebruiker (automobilisten, vrachtwagenchauffeurs, fietsers, enzovoort) of per thema (snelheid, parkeren, signalisatie, enzovoort).
In de maanden vlak voor de invoering van de Code van de openbare weg zal er uitgebreid via de pers en social media over de wijzigingen worden gecommuniceerd. Zo wordt er gedacht om in die periode een quiz te creëren waarmee iedereen zijn of haar kennis van de nieuwe regels kan testen.
De invoering van de Code van de openbare weg staat gepland voor 1 september 2026.
De Code van de openbare weg vervangt het huidige Verkeersreglement, dat op 1 december 1975 in voege trad, maar intussen al tientallen keren aangepast is. Daarom achtte Vice-eersteminister en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet een grondig vernieuwde code van de openbare weg aangewezen. Die nieuwe versie is duidelijker en houdt ook meer rekening met actuele bezorgdheden en doelstellingen, zoals duurzame en inclusieve mobiliteit met meer variëteit in onze vervoerswijzen, de toegenomen aandacht voor verkeersveiligheid en de internationale context. Het was ook nodig om rekening te houden met de bevoegdheidsverdeling tussen de federale overheid en de gewesten. De federale code van de openbare weg gaat daarom samen met drie gewestelijke codes die de geregionaliseerde bepalingen bevatten.
Op dit vlak verandert er eigenlijk niet veel. De huidige wegcode is namelijk al meerdere malen bijgewerkt om plaats te bieden aan deze vervoersmiddelen.
De wegbeheerder krijgt wel meer mogelijkheden om het parkeren van fietsten, bromfietsen en voortbewegingstoestellen op de openbare weg te regelen.
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt de maximaal toegelaten snelheid van gemotoriseerde voortbewegingstoestellen verlaagd van 25 naar 20 km/u. Opgelet, want deze zijn vaak begrensd op 25 km/u. In dat geval mag u dus niet ‘vol gas’ geven.
Via bemiddeling door de FOD Mobiliteit & Vervoer zal het nodige worden gedaan om op de pagina over ‘Verkeersregels en verkeersveiligheid’ op de website Your Europe de aandacht te vestigen op de Code van de openbare weg. Alle informatie over de Code van de openbare weg zal beschikbaar zijn in het Engels, Frans en Nederlands, en later ook in het Duits.