Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute op basis van cijfers van de Federale politie is tijdens de eerste 3 maanden van het jaar het aantal doden ter plaatse op onze wegen met 50% gestegen opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Er vielen 111 verkeersdoden, ongeveer evenveel als in het laatste jaar voor de coronapandemie. Het aantal letselongevallen steeg met 22%. In Brussel en Vlaanderen was er een lichte stijging van het aantal verkeersdoden, maar in Wallonië is het aantal verkeersdoden verdubbeld. Dat komt onder meer door het ongeval in Strépy waarbij 6 voetgangers het leven lieten. Het aantal ongevallen in ons land met e-steps is ook explosief gestegen met meer dan 200%!
Op nationaal vlak is er een stijging van alle indicatoren
Het aantal doden ter plaatse op onze wegen is tijdens de eerste 3 maanden van het jaar gestegen:
+50 % in vergelijking met 2021 (ofwel 111 doden in plaats van 74). Het aantal verkeersdoden komt daarbij quasi op hetzelfde niveau als in 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie. Toen vielen er 113 doden in de eerste 3 maanden van het jaar.
Het aantal gewonden stijgt ook (van 7871 naar 9698, ofwel +23%), net zoals het aantal letselongevallen (van 6587 naar 8069, ofwel +22%). Alle indicatoren stijgen dus fors.
Evolutie 2021-2022 van het aantal letselongevallen en slachtoffers tijdens het eerste trimester
|
1er trimester 2021
|
1er trimester 2022
|
Evolutie 2021-2022
(cijfers)
|
Evolutie
2021-2022
%
|
Letselongevallen
|
6587
|
8069
|
+1482
|
+22%
|
Totaal aantal slachtoffers
|
7945
|
9809
|
+1864
|
+23%
|
Doden ter plaatse
|
74
|
111
|
+37
|
+50%
|
Gewonden
|
7871
|
9698
|
+1827
|
+23%
|
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Lichte stijging in Vlaanderen en Brussel, dramatische stijging in Wallonië
In Wallonië was er meer dan een verdubbeling van het aantal verkeersdoden ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (van 26 naar 57 doden). In Vlaanderen (van 46 naar 50) en in Brussel (van 2 naar 4) was de stijging minder groot.
In de drie regio’s is er ook een flinke stijging van het aantal letselongevallen: van 3978 naar 4981 in Vlaanderen (+25%), van 1970 naar 2250 in Wallonië (+14%) en van 639 naar 838 in Brussel (+31%).
Tendensen volgens het type weggebruiker
Stijging van het aantal doden bij de fietsers
Op nationaal niveau is er vooral een stijging van het aantal doden bij de auto-inzittenden (van 37 naar 54 doden), dodelijke ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken zijn (van 18 naar 24 doden) en bij de voetgangers (van 6 naar 22 doden).
Voor de andere vervoerswijzen zijn de verschillen niet zo groot: bij de fietsers (van 10 naar 11), motorfietsers (van 9 naar 11) en bij de bestelwagens (vorig jaar en dit jaar 9) noteerden we ongeveer evenveel verkeersdoden als vorig jaar.
In Wallonië was er vooral een grote stijging bij het aantal verkeersdoden bij de voetgangers (van 1 naar 12). Het zware ongeval in Strépy waar 6 voetgangers om het leven kwamen, heeft hierin natuurlijk een rol gespeeld. Ook bij de auto-inzittenden was er een flinke stijging van 18 naar 28 verkeersdoden.
Explosieve stijging van het aantal ongevallen met e-steps,
Op nationaal vlak is er een stijging van het aantal geregistreerde letselongevallen voor alle types weggebruikers, behalve voor de ongevallen met vrachtwagens. Daar zien we een daling met 2%. Het aantal letselongevallen met e-stepgebruikers is verdrievoudigd (van 96 naar 296), maar ook het aantal ongevallen met bromfietsers (+35%) en fietsers (+22%) stijgt fors.
In Vlaanderen zien we voor de fietsers het hoogste aantal letselongevallen van de laatste 10 jaar. 1873 ongevallen met gewonde fietsers werden geregistreerd, een stijging met 25%. Bij de bromfietsers (606 letselongevallen) was er ten opzichte van vorig jaar een stijging met 40%. Daarnaast blijft ook zeker de stijging van het aantal ongevallen met bestelwagens (594 letselongevallen, +22%) iets om van dichtbij in de gaten te houden.
In Wallonië was er een stijging van het aantal letselongevallen met bestelwagens (+15%) en ongevallen met voetgangers (+27%) en auto-inzittenden (+9%). Het aantal ongevallen met vrachtwagens (-16%), fietsers (-14%) en motorfietsers (-5%) daalde wel ten opzichte van vorig jaar.
In Brussel steeg het aantal ongevallen met gewonden met 31%. Bij de bromfietsers (van 31 naar 65 ongevallen) en de e-stepgebruikers (van 36 naar 122) ging het over een verdubbeling of verdrievoudiging van het aantal ongevallen. Bij de fietsers steeg het aantal ongevallen van 164 naar 210, een stijging met 28%. Dat is het hoogste aantal fietsongevallen van de laatste 10 jaar.
Conclusie
De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer van het eerste trimester moeten met de nodige voorzichtigheid bekeken worden aangezien het over een korte periode gaat, maar ze laten geen gunstige evolutie van de verkeersveiligheid zien. Gedurende dezelfde periode vorig jaar waren er nog zware beperkende maatregelen zoals een avondklok en verplicht telewerk.
De cijfers voor het eerste kwartaal van dit jaar zitten in dezelfde lijn als die van voor de coronapandemie. Er is dus geen sprake meer van een structurele verbetering zoals we die tot enkele jaren geleden meemaakten. Nieuwe fenomenen zoals e-steps moeten ook aandachtig gevolgd worden. Het aantal geregistreerde ongevallen met e-steps is verdrievoudigd. In Vlaanderen noteerden we daarnaast het hoogste aantal geregistreerde fietsongevallen.
De volledige barometer is terug te vinden via https://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer/