Voor kwetsbare weggebruikers is het risico om te overlijden 50% groter als ze aangereden worden door een voertuig van 1800 kilogram in plaats van een voertuig van 1200 kilogram. Het risico op ernstige verwondingen ligt 10% hoger als de kwetsbare weggebruikers aangereden worden door een voertuig van 200 PK in vergelijking met een model met 120 PK. Dat zijn de resultaten van een nieuwe studie van Vias institute. Voor het eerst werden daarbij de ongevalsgegevens gekruist met de databank van de ingeschreven voertuigen. Het doel was om de karakteristieken van voertuigen te identificeren die de impact vergroten van ongevallen met voetgangers en tweewielers.

 

Voor deze grote studie werden alle ongevallen tussen 2017 en 2020 geanalyseerd. Het doel was om de link na te gaan tussen de ernst van de verwondingen bij kwetsbare weggebruikers en de voertuigkarakteristieken. Daarnaast werd ook bekeken of andere karakteristieken zoals de leeftijd van de betrokken personen of de lichtomstandigheden een rol spelen.

Intrinsieke karakteristieken van het voertuig

Het gewicht van het voertuig is doorslaggevende factor

Een van de belangrijkste conclusies is de impact van het gewicht van het voertuig op de kwetsbare weggebruikers bij een ongeval. Zo is het risico om te overlijden voor voetgangers en tweewielers 50% hoger als ze aangereden worden door een voertuig van 1800 kilogram in plaats van 1200 kilogram.

Het risico op dodelijke verwondingen voor kwetsbare weggebruikers stijgt met:

Massa van het voertuig

+ 135kg

+ 405 kg

+ 575 kg

+ 985kg

Risico

+ 10%

+ 33%

+ 50%

+ 100%

De leeftijd en het vermogen van het voertuig hebben ook een impact

De leeftijd en het vermogen zijn twee andere voertuigkarakteristieken die een impact hebben op de ernst van de verwondingen voor voetgangers en tweewielers wanneer ze aangereden worden. Hoe ouder een voertuig, hoe hoger de kans dat de verwondingen ernstiger zijn. Het risico op ernstige verwondingen ligt 4% hoger bij een voertuig van 10 jaar oud in vergelijking met een voertuig van 5 jaar oud. Hetzelfde geldt voor het vermogen. Als je aangereden wordt door een voertuig van 200 PK, stijgt het risico op verwondingen met 10% in vergelijking met een voertuig van 120 PK.

Het risico op ernstige verwondingen voor kwetsbare weggebruikers stijgt met:

De leeftijd van het voertuig

+ 5 jaar

Risico

+ 4%

 

Het vermogen

+ 80 PK

Risico

+ 10%

 

Externe factoren

De leeftijd van de bestuurder en de leeftijd van de kwetsbare weggebruiker

De gemiddelde leeftijd van een autobestuurder die betrokken is in een ongeval is 45 jaar. Die van een kwetsbare weggebruiker is 37 jaar. In het algemeen geldt dat hoe ouder de autobestuurder is, hoe lager de kans is dat de kwetsbare weggebruiker om het leven komt. Zo daalt het risico om te overlijden voor een voetganger of tweewieler met 12% als de bestuurder 30 jaar is in vergelijking met een aanrijding door een bestuurder van 20 jaar.
Voor de kwetsbare weggebruiker geldt daarentegen dat hoe ouder hij wordt, hoe groter de kans is om te overlijden. Het risico is dubbel zo hoog voor iemand van 57 jaar dan voor iemand van 37 jaar.  

Motorijders/fietsers

Bij een aanrijding door een wagen is het risico om te overlijden 126% groter voor een motorrijder dan voor een fietser.

Snelheidslimieten

Voor een kwetsbare weggebruiker is het risico om te overlijden 4x hoger bij een aanrijding door een voertuig in een zone waar de maximumsnelheid 50 km/u is in vergelijking met een zone waar de maximumsnelheid 30 km/u is. Het risico is 30 keer groter in een zone met een maximale snelheid van 90 km/u ten opzichte van een zone 30.

Lichtomstandigheden

Het risico dat een kwetsbare weggebruiker sterft is bijna 6 keer zo hoog bij een aanrijding met een voertuig tijdens de nacht op een plaats zonder openbare verlichting, dan wanneer hij overdag aangereden wordt. Dat komt wellicht omdat de bestuurder in het donker pas later de kwetsbare weggebruiker opmerkt en daardoor aan een hogere snelheid een aanrijding heeft, dan wanneer het licht is.

Vormen van aanrijding

Het risico om te sterven voor een gemotoriseerde tweewieler is 3 tot 4 keer zo groot bij een frontale botsing met een voertuig in vergelijking met een flank-tegen-flank botsing.

Conclusie

Langs de ene kant worden voertuigen steeds veiliger doordat ze steeds meer uitgerust zijn met actieve en passieve veiligheidssystemen. Langs de andere kant wordt die positieve evolutie voor een stuk tegengewerkt door het steeds zwaarder wordende gewicht. Kwetsbare weggebruikers beter beschermen is dan ook één van de grote uitdagingen de komende jaren.

Ander recent nieuws

Verkeersregels

Een nieuwe brochure over de speedpedelec

Regelgeving Website

We zijn verheugd de publicatie van een nieuwe brochure over de speedpedelec aan te kondigen. Deze uitgebreide gids bevat alle essentiële informatie over de verkeersregels die van toepassing zijn op deze snelle elektrische fietsen, evenals de veranderingen die gepland zijn …

Infrastructuur en signalisatie

Update van de verkeersborden

Regelgeving Website

De pagina over verkeersborden in de Code van de openbare weg is bijgewerkt!

Rijexamen met speedpedelec in Vlaanderen

Regelgeving Website

Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juni 2023 tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs (gepubliceerd op 20 september 2023) introduceert enkele nieuwigheden met betrekking tot het rijexamen in het Vlaams Gewest.