Naast de federale Code van de openbare weg zijn ook de Brusselse Code van de openbare weg en het Vlaams verkeersreglement gepubliceerd. Lees er hier meer over.

Het Koninklijk besluit van 3 juni 2024 betreffende de Code van de openbare weg bevat enkel federale materie. Dit reglement wordt bijgevolg aangevuld met 3 gewestelijke reglementen, die onder meer de bepalingen bevatten met betrekking tot snelheidslimieten, parkeerduur, ladingzekering en uitzonderlijk vervoer.

Naast de federale Code van de openbare weg, waarover we in onze vorige nieuwsbrief berichtte, verscheen op 20 september ook het Vlaams verkeersreglement in het Belgisch Staatsblad en op 30 september volgde de Brusselse Code van de openbare weg. Die laatste werd op 3 oktober nogmaals gepubliceerd om een fout in de artikelnummering recht te zetten.

Enkele bijzonderheden in de Brusselse Code van de openbare weg:

  • Op wegen met twee of meer rijstroken per richting waarvan de rijrichtingen slechts door wegmarkeringen gescheiden zijn en op wegen met minder dan twee rijstroken per richting, mogen autobussen en autocars niet sneller dan 70 km/u rijden, ook al duidt een verkeersbord een hogere snelheidslimiet aan;
  • Op wegen met twee of meer rijstroken per richting waarvan de rijrichtingen slechts door wegmarkeringen gescheiden zijn en op wegen met minder dan twee rijstroken per richting, mogen voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa (MTM) van meer dan 7,5 ton niet sneller dan 60 km/u rijden, ook al duidt een verkeersbord een hogere snelheidslimiet aan;
  • Gebruikers van gemotoriseerde voortbewegingstoestellen (zoals elektronische rolstoelen, segways, e-steps en dergelijke) mogen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest niet sneller dan 20 km/u rijden;
  • De parkeerschijf moet hier ook gebruikt worden voor de beperkingen op het langdurig parkeren (maximaal 8 uur voor voertuigen met een MTM van meer dan 7,5 ton, 3 uur voor reclamevoertuigen en 24 uur voor motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens).
  • De beperkte parkeertijd geldt ook voor personen met een gemeentelijke parkeerkaart, voertuigen gebruikt door personen met een handicap en voertuigen geparkeerd voor de ingang van eigendommen, tenzij anders aangegeven.

Enkele bijzonderheden in het Vlaams verkeersreglement:

  • Alle voertuigen krijgen in de regel dezelfde snelheidslimieten. Uiteraard blijven voertuigen wel afgetopt op een bepaalde snelheid – dezelfde als voorheen – zoals bijvoorbeeld 25 km/u voor gemotoriseerde voortbewegingstoestellen en bromfietsen klasse A en 90 km/u voor voertuigen en slepen met een MTM van meer dan 3,5 ton;
  • De snelheidsbeperking van 30 km/u geldt op alle zogenaamde verhoogde inrichtingen, en niet meer enkel op degene die aangeduid zijn met een verkeersbord;
  • In erven mag niet sneller dan stapvoets gereden worden.

Wanneer binnenkort de Waalse Code van de openbare weg verschijnt in het Belgisch Staatsblad, zal deze zo snel mogelijk toegevoegd worden aan onze website.

Al deze reglementen treden tegelijk in werking op 1 september 2026.

De menustructuur van de website werd gewijzigd om plaats te bieden aan de uitleg over het huidige verkeersreglement en de nieuwe Code van de openbare weg. Op die manier willen we ook het onderscheid tussen beide duidelijker maken.

Ander recent nieuws

Rijexamen met speedpedelec in Vlaanderen

Regelgeving Website

Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juni 2023 tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs (gepubliceerd op 20 september 2023) introduceert enkele nieuwigheden met betrekking tot het rijexamen in het Vlaams Gewest.