Sinds de uitvinding van de loopfiets of velocipede door Karl Drais in 1815 is de technologische ontwikkeling van de fiets eigenlijk niet meer gestopt. Een recente innovatie is de speedpedelec, een elektrische fiets met zo’n krachtige motor dat men er 45km/u mee haalt. Maar is het dan wel nog een fiets? En waar moet of mag u hiermee rijden – op het fietspad of niet? Mag u er altijd en overal 45km/u mee rijden? Vanaf welk leeftijd mag u ermee de baan op? Welke verplichtingen hebt u als bestuurder van zo’n speedpedelec?
Om al deze, en nog veel meer vragen te beantwoorden hebben we deze brochure samengesteld. Hiermee willen we u als bestuurder van een speedpedelec duidelijkheid verschaffen over het gebruik, de specifieke kenmerken en de plaats op de weg van dit vervoersmiddel.
Maar de groeiende populariteit van de speedpedelec heeft niet alleen impact op de gebruikers van de speedpedelec zelf. Iedereen met wie ze de weg delen krijgt ermee te maken. Veel mensen weten niet wat een speedpedelec is, welke ruimte hij op de weg mag innemen en aan welke regels hij zich moet houden. Andere weggebruikers zijn evenmin gewend aan dit type fietsen en schatten vaak hun snelheid verkeerd in, wat gevaarlijk kan zijn. Daarom is het ook voor hen belangrijk om meer te weten te komen over het gebruik ervan en de wetgeving die er betrekking op heeft. Deze brochure is dus eigenlijk voor iedere weggebruiker bedoeld.
Speedpedelecs, of elektrische fietsen met snelle ondersteuning, deden hun intrede in de jaren 2000. Ze werden voornamelijk in Europa ontwikkeld, en kwamen aanvankelijk vooral in Duitsland en Nederland voor – landen waar een degelijke fietsinfrastructuur en belangstelling in duurzame vervoermiddelen al goed ingeburgerd waren.
In België begon de speedpedelec begin 2010 naam te maken. In oktober 2016 kwam er een wettelijk kader om de plaats van de speedpedelec op de openbare weg te bepalen, wat hun integratie in de markt vergemakkelijkte en hun adoptie bevorderde. Sindsdien winnen ze aan populariteit, hoewel hun aandeel in de totale fietsenpopulatie klein blijft. Er zijn momenteel meer dan 50.000 speedpedelecs op de weg in België.
De groeiende populariteit is waarschijnlijk te danken aan de praktische en ecologische voordelen.
Speedpedelecs staan ook bekend als "snelle elektrische fietsen". De naam komt van het feit dat ze trapondersteuning bieden bij snelheden tot 45 km/u. In werkelijkheid ligt de gemiddelde snelheid echter tussen 33 en 38 km/u, afhankelijk van de rijomstandigheden. Vanwege deze hoge snelheid worden speedpedelecs wettelijk geclassificeerd als bromfietsen.
Ze wegen meer dan 25 kg en zijn uitgerust met een hulpaandrijfsysteem dat voornamelijk is ontworpen om te helpen bij het trappen. Deze "duwhulp" stelt ze in staat om autonoom te rijden met snelheden tot 5-6 km/u.
Gebruikers van een speedpedelec zijn verplicht een bromfietshelm of een fietshelm te dragen. Als ze voor een fietshelm kiezen, bepaalt de verkeerswet dat deze goedgekeurd moet zijn volgens de norm EN1078, met als extra voorwaarde dat de slapen en het achterhoofd beschermd moeten zijn.
Het is niet verplicht om accessoires te dragen (handschoenen, kniebeschermers, enz.) of zelfs - in tegenstelling tot bromfietsers - om te dragen (jas met lange mouwen, broek, laarzen, enz.).
Net als elektrische fietsen hebben speedpedelecs twee wielen, pedalen en trapondersteuning. Het verschil zit hem in de trapondersteuning, die niet beperkt is tot 25 km/u, maar tot 45 km/u. In theorie kan het motorvermogen van speedpedelecs oplopen tot 4 kW, terwijl dat van elektrische fietsen beperkt is tot 1 kW voor de L1eA-categorie en 250 W voor de EPAC (Electrically Power Assisted Cycle) categorie. Maar in werkelijkheid zijn er nauwelijks elektrische fietsen met meer dan 1 kW.
Naast de maximale snelheid en het motorvermogen zijn er nog andere verschillen tussen elektrische fietsen en speedpedelecs:
Mag u met een speedpedelec op een fietspad rijden? Wat zegt de wetgeving? Dat leggen we allemaal uit in de volgende paragraaf.
De speedpedelec is een vervoermiddel dat niet in een bestaande voertuigklasse past: hij rijdt te snel om als (elektrische) fiets te worden beschouwd en omdat de gebruiker zijn of haar eigen spierkracht moet gebruiken om zich te verplaatsen, kan hij ook niet volledig als bromfiets worden beschouwd. Dit kan tot verwarring leiden. Gebruikers weten niet altijd waar ze mogen rijden of welke uitrusting ze moeten dragen.
Vanuit wettelijk oogpunt vallen speedpedelecs in de categorie "bromfietsen". Ze moeten geregistreerd zijn en de eigenaar moet een gelijkvormigheidsattest hebben om ermee te mogen rijden. De minimumleeftijd voor gebruikers van een speedpedelec is 16 jaar en ze moeten in het bezit zijn van een rijbewijs AM (bromfiets) of een rijbewijs B (auto).
Hoewel ze dus onder de categorie "bromfietsen" vallen, heeft dit type voertuig zijn eigen regels en zijn eigen specifieke voorwaarden, vooral wat betreft zijn plaats op de openbare weg.
B22 | Fietsers en bestuurders van speedpedelecs mogen rechtsaf slaan bij oranjegeel of rood licht, maar moeten voorrang verlenen aan andere weggebruikers. | |
B23 | Fietsers en bestuurders van speedpedelecs mogen bij oranjegeel of rode lichten rechtdoor, maar moeten voorrang verlenen aan andere weggebruikers. |
Sinds oktober 2016 regelt een specifiek wettelijk kader het verkeer van speedpedelecs. Dit maakt een onderscheid tussen plaatsen waar speedpedelec-gebruikers verplicht zijn om het fietspad te gebruiken, plaatsen waar ze kunnen kiezen of ze het fietspad wel of niet gebruiken, en plaatsen waar de toegang tot het fietspad verboden is. In sommige gevallen staat de wetgeving toe dat speedpedelecs een verbod omzeilen (C1 en C3).
De Belgische wetgeving bepaalt dat speedpedelecs een specifiek type bromfiets zijn: ze zijn vrij om te kiezen of ze op de weg of op het fietspad rijden wanneer de maximumsnelheid op die weg 50 km/u is. Gebruikers zijn echter verplicht om het fietspad te gebruiken wanneer de maximumsnelheid hoger is dan 50 km/u.
Net als bromfietsen mogen speedpedelecs fietspaden en fietspaden aangeduid met een D7-bord gebruiken. Vanaf 1 oktober 2022 mogen ze ook gebruikmaken van fietspaden met een D9-bord. Speedpedelecs zijn echter niet toegestaan op fietspaden aangeduid door het bord D10. Speedpedelecs mogen ook niet rijden op trottoirs, overhangende bermen of vlakke bermen.
Over het algemeen geldt voor fietspaden dezelfde maximumsnelheid als voor de rijbaan waarlangs ze lopen. Dus wanneer speedpedelecs of bromfietsers gebruik maken van een fietspad in een 30 km/u zone, zijn ze verplicht om deze snelheidslimiet te respecteren. Behalve in het Waalse Gewest, binnen de bebouwde kom: op de gedeelten van de openbare weg die zijn voorbehouden voor voetgangers en fietsers en die worden aangegeven met borden D9 of D10, geldt een snelheidslimiet van 30 km/u. Hier moet rekening mee worden gehouden door bestuurders van een speedpedelec, die gebruik kunnen maken van de gedeelten van de openbare weg die zijn aangegeven met bord D9.
D9 | Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, van fietsen en van tweewielige bromfietsen klasse A. | |
D10 | Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers. |
De onderstaande cijfers illustreren de geldende wetgeving:
De bestuurder van de speedpedelec is verplicht om de fietsvoorziening te gebruiken. |
Als de snelheidsbeperking > 50 km/u |
Als de snelheidsbeperking > 50 km/u + D7 |
Als de snelheidsbeperking > 50 km/u + D9 |
D7 + M13 |
D7 + M14 |
|
De speedpedelec-bestuurder is vrij om te kiezen of hij al dan niet van de fietsvoorziening gebruik maakt. |
Als de snelheidsbeperking ≤ 50 km/u |
Als de snelheidsbeperking ≤ 50 km/u + D7 |
Als de snelheidsbeperking ≤ 50 km/u + D9 |
F99a |
F99b met 'bromfietssymbool + P' |
|
Speedpedelecs zijn verboden op de fietsvoorziening |
D7 + M15 |
D7 + M16 |
D10 |
F17 |
F99a zonder 'bromfietssymbool + P' |
F99b |
Dit geldt uiteraard als er geen bord is toegevoegd dat het gebruik van het fietspad verplicht of juist verbiedt.
Onderborden die speedpedelecs toelaten | Onderborden die geen speedpedelecs toelaten | |
C3 |
M11 |
M2 |
M12 |
M3 |
|
C1 |
M17 |
M4 |
M18 |
M5 |
Samengevat:
Bij het naderen van deze rotonde is het niet verplicht om zo dicht mogelijk langs de rechterkant van de rijbaan te rijden.
Op de oprit naar en binnen de ring van deze rotonde mogen bestuurders van een elektrische fiets op een andere rijstrook rijden dan de rechterrijstrook als ze de rotonde niet verlaten bij de eerste afrit en als ze de rijstrook die het verst rechts van de rotonde ligt niet oprijden voordat ze de eerste afrit passeren.
Het belangrijkste verschil tussen speedpedelecs en andere elektrische fietsen is dat de wet ze classificeert als bromfietsen. Als zodanig mag u er alleen kinderen vanaf drie jaar mee vervoeren.
Tussen drie en acht jaar moeten ze in een speciaal zitje (EN 14344) worden geplaatst met een kinderbeveiligingssysteem (bescherming van de voeten tegen de wielen, hoofd- en ruggensteun en een gordel die ze niet zelf kunnen openen).
Net als bij een bromfiets is het echter verboden om mensen (en dus ook kinderen) te vervoeren met een fietsaanhangwagen. Het vervoeren van goederen is wel toegestaan.
Kinderen die op een speedpedelec worden vervoerd, moeten een speedpedelec-helm dragen die is goedgekeurd volgens de norm NTA 8776. Het lijkt er echter op dat er maar weinig speedpedelec-helmen op de markt zijn die geschikt zijn voor kinderen: de helmen passen op een hoofdomtrek tussen de 50 en 56 cm, wat de gemiddelde omtrek is op de leeftijd van drie jaar. Maar de helft van de driejarigen heeft een kleiner hoofd. Het is dus belangrijk om te controleren of de helm op het hoofd van uw kind past.
Op een speedpedelec kunt u maar één passagier meenemen. Brommers en motoren mogen maximaal twee zitplaatsen hebben: één voor de bestuurder en één voor een passagier. Het is daarom verboden om een speedpedelec-bakfiets uit te rusten met een dubbel kinderzitje in de laadruimte.
De prijs van een elektrische fiets varieert over het algemeen tussen 500 en 5.000 euro, terwijl de prijs van een speedpedelec begint bij ongeveer 3.000 euro en kan oplopen tot meer dan 10.000 euro. Dit prijsverschil kan verklaren waarom veel speedpedelecs tweedehands worden gekocht. Bovendien kan het toevoegen van accessoires zoals fietstassen de totale kosten nog verder verhogen.
Waarom dan toch investeren in een speedpedelec?
Speedpedelecs betekenen een ware revolutie in de wereld van het fietsen. Deze snelle elektrische fietsen, die hogere snelheden halen dan conventionele e-bikes, bieden een krachtig en milieuvriendelijk alternatief voor traditionele vervoermiddelen.
Maar terwijl u met een “gewone” elektrische fiets de baan op kunt met dezelfde kennis en uitrusting als met een mechanische fiets, gelden voor speedpedelecs een hele rits andere regels. Tegelijk worden ze in het verkeersreglement soms gelijkgesteld met andere fietsen, wat best verwarrend kan zijn. We hopen dat deze brochure u een duidelijker beeld heeft gegeven. Mocht u toch nog vragen hebben, dan kunt u ze stellen via het contactformulier.
Goede vaart!